Under
läsårets gång har vi i Borgå Gymnasium arbetat med och funderat kring detta med
formativ bedömning i teori och praktik. Hur kan vi handleda våra studerande att
allt bättre själva ställa upp mål, utvärdera sina egna framsteg och hjälpa
varandra att göra allt detta? Inom de olika ämnena har vi naturligtvis arbetat
på olika sätt, men vi har även delat med oss av våra (mer eller mindre lyckade)
erfarenheter och metoder, och på så sätt hjälpt varandra att utvecklas.
Fortfarande återstår säkert mycket att utveckla och förbättra, och i en skola
med gamla anor och traditioner ser vi det inte heller som något självändamål
att göra sig av med gamla, beprövade metoder. Detta är ett av många områden där
gammalt och nytt kan kombineras.
I många ämnen
har vi mer än förr satsat på att dels göra de studerande medvetna om de
allmänna målen för undervisningen (de som finns omnämnda i läroplanen), dels
själva ställa upp mål inom ramarna för de mål som nämns i läroplanen. Dessa
personliga mål kan gälla både innehåll och vitsord. I många ämnen har vi då och
då återkommit till de mål som ställdes upp i början av kursen och gjort en
mellanutvärdering; i hur hög grad har jag hittills nått mina mål? Vad
återstår ännu?
I en del
digitala läromedel ingår både mål och självutvärdering som en integrerad del av
läromedlet. I dessa fall faller sig allt detta väldigt naturligt och man
behöver som lärare inte ens påminna sina studerande om att bekanta sig med
målen och utvärdera sig själva. Däremot är det mycket givande att som lärare läsa
igenom de studerandes självutvärderingar, till exempel efter varje avslutat
avsnitt eller kapitel. Det ger värdefull information om vad de studerande
upplevt svårt respektive lätt samt vilka insikter de fått. Inom matematiken har
de studerande bland annat kontinuerligt – genom att använda olika färger –
bokfört hur väl de klarat av sina uppgifter, som dessutom varit nivåklassificerade
så att alla kunnat välja uppgifter som ligger på rätt nivå enligt de egna målen
och det egna kunnandet.
Vad behöver
vi mera kunskap om? Vilken typs bedömning gagnar de
studerande bäst? Hur kan de bli bättre på att dels utvärdera sig själva, dels
bedöma varandra, dels ta vara på den
bedömning de får (av lärare, andra studerande eller sig själva)? Hur ska vi
kunna hjälpa dem att utveckla det som psykologen Carol Dweck kallar growth mindset, ett dynamiskt
tankesätt,
som innebär att de tror på sin egen förmåga att utvecklas och lära sig, och på
att intelligensen inte enbart är medfödd utan även något som går att träna? Hur
mycket respons vi som lärare än ger vÃ¥ra studerande – eller lär dem att ge
varandra – är a och o ändÃ¥ hur de tar emot den och hur de gÃ¥r vidare.
(Bildkälla: FLICKR. Bogdan Suditu, Darts. (CC BY 2.0)).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti