Ensin suunta sitten arviointi
Lukiokoulutuksen uusi opetussuunnitelma on herättänyt
keskustelua ja pohdintaa arvioinnista, jopa sen verran, että käsite arviointi
on alkanut vaikuttaa entistä abstraktimmalta ja saavuttamattomalta. Osa
lukioista pohtii koeviikkojärjestelmän purkamista ratkaisuna arvioinnin
monipuolistamiseksi. Liikehdintä on osoitus motivoituneisuudesta ja halusta
löytää ratkaisuja.
Arvioinnin muotojen ja eri toteutustapojen pohtimisen
sijaan, haluaisin kysyä mieluummin kysymyksen ”Mitä opiskelijoiden halutaan
oppivan?” Arviointi on kuitenkin aina seurausta siitä, mitä opetuksessa
tapahtuu ja mihin opetuksen painopistettä halutaan siirrettävän. Siksipä
välttäisin pohtimasta arviointia liikaa ennen kuin tärkeämmät kysymykset on
ratkaistu.
Jos opetuksen pääpaino on pelkän sisällön oppimisessa,
summatiivinen koe on sopiva ratkaisu oppimisen mittaamiseen ja sen ohjaamisen
tähän suuntaan. Opetussuunnitelmassa puhutaan kuitenkin kokonaisvaltaisemmista
asioista ja tiedolliset sisällöt ovat osa kokonaisuutta. Oppimiskäsitys
rakentuu opiskelijan aktiiviselle roolille ja oppiminen nähdään sosiaalisen
tapahtumana.
Lukion opetussuunnitelmassa puhutaan opiskelijoista, jotka osaavat
arvioida ja kehittää opiskelu- ja ajattelutaitojaan. Näin kehittyvät myös
heidän elinikäisen oppimisen edellyttämät taidot. Opetussuunnitelma antaa
selkeästi ymmärtää, että oppimista on hyvä suunnata opiskelijan aktiivisen
toiminnan korostamiseen sekä monimuotoisten toimintatapojen suosimiseen, jotta
elinikäisen oppimisen taidot saavat kasvualustan.
Opettajan roolista nähtynä tämä saattaa aiheuttaa ristiriitaisia
tuntemuksia, koska uudelle polulle astuminen on vanhasta luopumista. Kukaan ei
voi kävellä kahdella polulla yhtä aikaa. Esimerkiksi niinkin tavanomainen
toiminta kuin ryhmätyö tuo mukanaan monia kysymyksiä ja haasteita
ratkaistavaksi: Ketkä oppivat ja minkä asian? Kuinka ohjaan ryhmätyötä, jotta
työmäärä ryhmänjäsenten välillä jakautuu tasaisesti? Millaisessa roolissa
ryhmätyötaitojen ohjaaminen on suhteessa sisältöjen oppimiseen? Minkä asioiden
käsittelemisestä luovun, jotta saan aikaan tämän työskentelymuodon
toteuttamiseksi?
Opetussuunnitelmassa
puhutaan myös opiskelijoiden ohjaamisesta havaitsemaan käsitteiden,
tiedonalojen ja osaamisen välisiä yhteyksiä sekä soveltamaan aiemmin. Tämä voi
kuulostaa kovin käsitteelliseltä, mutta itse asiassa kyse on loppujen lopuksi
oppimisen järjestelemiseen liittyvistä asioista. Opiskelijalle järjestetään yhteisiä
mahdollisuuksia löytää ratkaisuja ja havaita yhteyksiä, lainalaisuuksia, ristiriitaisuuksia
tai vastaavia loogisuuksia eri asioiden välillä sen sijaan, että heille tulkitaan
ne valmiiksi. Akateeminen kirjallisuus puhuu merkitysten rakentamisesta. Omassa
työssäni tällaisia merkityksen rakentamisia olen usein tavannut eri hankkeiden,
laaja-alaisten kokonaisuuksien yhteydessä sekä hyvin rakennettujen tehtävien
yhteydessä, jotka mahdollistavat asian tai ilmiön aidon tutkimisen yhdessä.
Kuitenkin, tällaisia tehtäviä voidaan tehdä aivan tavallisella tunnilla ja
tarpeeksi pienimuotoisina ne soveltuvat tehtäväksi myös yksittäisillä
oppitunneilla.
Teijo Päkkilä
Länsi- ja
Sisä-Suomen luke-verkoston koordinaattori
apulaisrehtori,
Seinäjoen lukio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti