Ett nytt år har
börjat! Som tidigare år började det med en intensitet som gör en en aning andfådd. Nu, efter en vecka i skolan
har man anpassat sig och takten känns som det normala.
Vid Kyrkslätts
gymnasium har vi som ett av våra mål för läsåret att satsa på den kontinuerliga
och formativa bedömningen i våra kurser. Vi tar mindre eller större steg,
provar oss fram, och inspirerar varandra via diskussionerna som föds och förs i
vårt lärarrum och tillsammans med våra studerande.
Det känns fint att få
ta del av allt detta som sker och jag har stor beundran för allt det mod och
pionjäranda som gymnasiets lärare uppvisar.
Nedan hittar ni en
beskrivning av ett exempel på självutvärdering som gjorts i samhällslära och en
beskrivning av en metod som studerande kan använda för att lägga upp mål och se
stegen som krävs för att nå målen.
Samhällslära:
Studerande fick hålla koll på vilka lektionsuppgifter de har gjort under kursens lopp, och göra en självutvärdering hur de upplevde sig kunna uppgifterna. Läraren uppmanade under kursens lopp och under lektionerna att fylla i check-list. Studerande gavs möjlighet att fråga och få hjälp med de svåra uppgifterna under lektionerna. Bifogar check-list del1 och del2.
Studerande skriver ner sina tankar om check-list och hur det stödde deras studier och lärandet på kursavslutningen.
Tankar efter kursavslutning:
Studerande analyserade sambanden med arbetssätt, provvitsord, kursvitsord på kursavslutningen. (Bifogar blanketten). Jag tycker att de flesta i kursen förstod sambanden med insatsen av arbete och djupinlärning - åtminstone enligt kommentarerna i blanketten. De tyckte att det var nyttigt med självutvärdering, och de svagaste studerande i kursen utnyttjade check-listorna, och klarade av proven fint
Målsättning
Gjordes under grupphandledningstimmen
I min basgrupp
jobbade
vi på samlingen
i början
och slutet
av perioden
med målsättningar.
Denna gång med kritor
och papper.
Instruktionerna
var:
1. Rita en
väg som
representerar
period
2. Tänk
dig att du står
i början
av vägen
och ser
målet (vägens
slut). Du ska gå
från ena
ändan av
"pappret"
till den andra under kommande
veckor.
Rita/skriv in följande
saker (använd
din fantasi;
rita skyltar,
trafikmärken,
träd, hus,
moln...):
- några viktiga datum (inlämningsarbeten, deadline...)
- minst fem mål du har för perioden (gällande studievanor, färdigheter, prestationer...)
- ett par hot (vad kan hindra dig från att nå dina mål?) - kanske som ett moln??
- Vad kan hjälpa dig att nå dina mål?
- dina styrkor
period 2 slutet
- titta på
din väg:
1. Blev
vägen som
du tänkte
dig? Vad blev
annorlunda?
2. Vilka hinder fanns på vägen?
3. Vad hjälpte dig på vägen?
4. Vilka saker återstår innan du är framme?
5. Vad krävs av dig de sista dagarna?
6. Vilka mål har du redan nått eller är på god väg att nå?
7. Hur tänker du göra för att lyckas med de övriga målen du ställt upp?
Trots att
tiden var
kort, c 20 min blev
vägarna
fina. Två
studerande
valde att
rita ett
berg som representerade
klättringen
de skulle
göra i
period 2. En studerande
ritade
en spelplan
och menade
att perioden
var som
en match. De jobbade
målmedvetet,
både då
de ritade
och utvärderade.
Jag använde
deras vägar
vid utvecklingssamtalet
mitt i perioden,
vilket
var lyckat.
De studerande
tyckte
det gav
omväxling
att inte
alltid
jobba med dator
och skrivande.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti