Uusi opetussuunnitelma
korostaa yrittäjyyden merkitystä tulevaisuuden työelämätaitona. Jo alakoulussa
on alettu opettaa taloustietoa ja –taitoja. Kuopiolaisessa Kallaveden lukiossa on pitkä perinne yritysten kanssa tehtävästä
yhteistyöstä ja yrittäjyyskursseista. Moni opiskelija on jatkanut opintoja
lukion jälkeen yhteiskunnallisten aineiden, kuten taloustiedon, parissa. Koulullamme
on oma kummiyritys, paikallinen Ikea, jonka kanssa on tehty jo vuosia
monipuolista yhteistyötä.
Syksyllä 2016 Taloudellinen
Tiedotustoimisto tarjosi mahdollisuutta lähteä pilotoimaan kansainvälisen
liiketoiminnan kursseja
opiskelijoidemme kanssa. Lyhyen mainoskampanjan jälkeen kasassa oli 37 toisen
ja kolmannen vuoden opiskelijaa ja yksi hieman hämmentynyt opettaja, joka ei
ihan varmasti tiennyt, mihin oli sitoutunut mukaan…
Joustavaa kurssitoteutusta ja oppimisanalytiikkaa
Kurssi Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen toteutettiin
syyslukukauden 2. jaksossa ja kurssi Vuorovaikutus
ja neuvottelutaidot keväällä 5. jaksossa.
Opetus toteutettiin osittain lähi-, osittain etäopetuksena. Luokassa tavattiin
ja opiskeltiin kahdesti viikossa ja kolmas tunti toimittiin sovittujen ohjeiden
mukaan itsenäisesti.
Digitaalinen Claned-alusta
mahdollistaa kätevästi opintojen seuraamisen, joten opettajana olin hyvin
perillä opiskelijoiden etenemisestä. Näin tuntimäärän ja jopa ajankohdan,
jolloin kukin opiskelija oli opiskellut. Huomautinkin yhdelle innokkaalle
opiskelijalle, että pitää muistaa myös nukkua välillä. Hän oli usein lopettanut
opiskelun klo 3 aamulla…
Slush Youth -tapahtuma osana kurssikokonaisuutta
Kaikkiaan 45 opiskelijaa
suoritti lukuvuonna 2016-2017 Kallaveden lukiossa ainakin yhden business-kurssin.
Lisäksi erillisen, koulun oman yrittäjyyskurssin suoritti noin 30 opiskelijaa.
Eräänlaisena huipentumana pilotointikokeilulle voi pitää Slush Youth –tapahtumaa, johon saimme osallistua
joukolla.
Opiskelijat toimivat Slush
Youthissa työryhmissä eri puolilta Suomea ja Ruotsista saapuneiden nuorten
kanssa pohtien erilaisia yrittäjyyteen liittyviä tehtäviä ja kampanjoita.
Päivän lopuksi nuoret pääsivät haistelemaan ilmapiiriä varsinaiseen
Slush-tapahtumaan opettajien tapaan. Matka Helsinkiin ja Slushiin oli
unohtumaton kokemus ja se myös selvästi ryhmäytti opiskelijoita tiiviimmäksi
porukaksi. Tätä ei nykylukiossa niin helposti tapahdu luokattomuuden takia.
Opettajan roolin muutos
Vuosia historian ja
yhteiskuntatieteiden opettajana toimineena koin pilotoinnin antoisaksi ja
opettavaiseksi kokemukseksi. Sain aina TAT:ista apua erilaisiin pulmatilanteisiin,
joita Clanediin käyttöön saattoi liittyä. Uskallankin rohkaista kaikkia opettajia
mukaan kokeilemaan- jos minä selvisin tästä kuivin jaloin, kuka tahansa muukin
selviää! Oli hauskaa olla enemmänkin työnohjaaja tai tuutori kuin perinteinen
”puhuva pää”, joka opettaa kaiken itse kaiken rautalangasta vääntäen. Usein
kesken itsenäisen opiskelun keskeytimme työskentelyn hetkeksi ja kävimme
yhteiskeskustelua jostakin kiinnostavasta teemasta. Jos havaitsin, etteivät
opiskelijat oppineet jotakin asiaa kunnolla, saatoin käyttää hetken
perinteiseen opetukseen.
Claned-alusta mahdollistaa
myös palautteen antamisen opiskelijoille yhdessä ja yksilöllisesti sekä
keskustelemisen toisten opettajien kanssa eri puolilla maata. Moni opettaja
kokee tämän varmasti helpottavana ja turvallisuutta lisäävänä vaihtoehtona. Kurssin sisältä oli laadukas ja tehtävät
monipuolisia ja ajan hermolla olevia. Mikä parasta - myös opettaja oppi paljon
uutta!
Positiivista opiskelijapalautetta
Opiskelijoiden antama palaute
oli pääsääntöisesti positiivista ja innostunutta. Useampi nuori sanoi aikovansa
jatkaa opintojaan taloustieteen ja yrittäjyyden parissa.
”Yleisesti ottaen lukio on
yleissivistävä, mutta kaupallistuvassa maailmassa on ajankohtaista, että lukio
tarjoaa myynnin, markkinoinnin ja kansainvälistymisen kursseja. Moni lukiolainen
suuntautuu yrityselämään, ja siellä on tärkeää osata brändätä itsensä sekä
ymmärtää asioiden laajempia yhteyksiä”, kertoo kurssilla mukana ollut toisen
vuoden opiskelija Eetu Kohvakka.
Abiturientti Jenni Virtanen kertoo oppineensa
kurssilla paljon: ”Teimme kurssilla kaikki tehtävät läppäreillä
oppimisalustalle ja opin kurssilla todella paljon hyödyllisiä taitoja.
Kannattaa osallistua business-kursseille, koska siten voi varmistaa ja
selvittää itselleen, onko kaupallinen ala tai kansainvälisyys itseä kiinnostava
ala. Minulle ainakin varmistui pari asiaa jatko-opintoja ja tulevaisuutta
ajatellen.”
Voiko lukio-opetukselta
enempää vaatia? Kallaveden lukion opettajat ja opiskelijat odottavat
innostuneita yhteistyön jatkoa TAT:n ja Aalto-yliopiston kanssa lukuvuonna
2017-2018.
Jari Ukkonen
lukion vanhempi lehtori
Kallaveden lukio, Kuopio
Taloudellinen tiedostustoimisto TATin hanke Yrityselämän nuoret sukupolvet tarjoaa
digitaalisia business-kursseja toiselle asteelle. Kurssien tavoitteena on oppia
kaupallista osaamista ja tulevaisuuden työelämätaitoja, joilla nuoret menestyvät
globaalissa toimintaympäristössä. Kurssimateriaalit noudattavat lukion uutta
opetussuunnitelmaa ja ne ovat kaikille suomalaisille toisen asteen
oppilaitoksille ilmaisia käyttää. Lisäksi TAT järjestää opettajille kurssien
käyttökoulutuksia. Kurssimateriaalit löytyvät sekä suomen että ruotsin
kielellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti