perjantai 11. elokuuta 2017

Ett nytt läsår


Nytt läsår = fler kurser enligt nya läroplanen och mer undervisning enligt nytt pedagogiskt tänkande. ”Jee!” vill jag tänka och känna iver över allt det nya och spännande. Men det gör jag inte, inte enbart i alla fall. För naturligtvis betyder allt nytt också en hel del tvivel, osäkerhet och otillräcklighet.

Lyckligtvis visar det sig, när jag lyssnar på Adam Grant tala om ”originella tänkare” (https://www.ted.com/playlists/462/talks_for_procrastinators), att tvivel och rädsla är en del av ingredienserna i kreativitet och originellt tänkande.

Så bra! För nu när vi har vågat prova olika undervisningsmetoder, nya bedömningsformer, annorlunda sittordningar och all världens samarbeten, känns det fint att veta att tvivlet kanske också leder någon vart.

Målet med allt detta nya är förstås, bland annat, att förstärka studerandes inlärning. Vet jag däremot att mina studerande lär sig bra, eller till och med bättre, med det nya jag provar? Nej. Men låt mig sammanfatta vad Grant presenterar i sitt TED-talk:

  1. De mest originella är de som misslyckas mest, för de försöker mest.
  2. Vi ångrar inte det vi gjorde, utan det vi inte gjorde.
  3. Det är lättare att förbättra någon annans idé, än att skapa nytt från noll.

När det gäller den sista punkten kan vi alla som är med och utvecklar skolan ta ännu mer modell av detta: Även om jag inte kommer på innovativa och helt nya idéer, kan jag utveckla genom att prova vad någon annan redan har provat. Modifiera lite, lägg till egna kryddor och vips har jag något som kanske fungerar för mig och min undervisning.

Om du delar med dig av vad du har provat, kan andra förbättra din idé. När andra delar med dig, får du idéer att utveckla – alla vinner.










Och slappna av lite – så kallade prekrastinerare (som börjar ”för” tidigt) är inte alls de mest kreativa, de är panikmonster. Prokrastinerarna kanske inte alls får uppgiften gjord, medan lagom prokrastinering visar sig vara effektivt för kreativiteten och nya tankar.

En fin start på det nya läsåret!

Tina Kinnunen

Kyrkslätts gymnasium

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti