Nytt läsår = fler kurser enligt nya
läroplanen och mer undervisning enligt nytt pedagogiskt tänkande. ”Jee!” vill
jag tänka och känna iver över allt det nya och spännande. Men det gör jag inte,
inte enbart i alla fall. För naturligtvis betyder allt nytt också en hel del
tvivel, osäkerhet och otillräcklighet.
Lyckligtvis visar det sig, när jag
lyssnar på Adam Grant tala om ”originella tänkare” (https://www.ted.com/playlists/462/talks_for_procrastinators), att
tvivel och rädsla är en del av ingredienserna i kreativitet och originellt tänkande.
Så bra! För nu när vi har vågat
prova olika undervisningsmetoder, nya bedömningsformer, annorlunda
sittordningar och all världens samarbeten, känns det fint att veta att tvivlet
kanske också leder någon vart.
Målet med allt detta nya är
förstås, bland annat, att förstärka studerandes inlärning. Vet jag däremot att
mina studerande lär sig bra, eller till och med bättre, med det nya jag provar?
Nej. Men låt mig sammanfatta vad Grant presenterar i sitt TED-talk:
- De mest originella är de som misslyckas mest, för de försöker mest.
- Vi ångrar inte det vi gjorde, utan det vi inte gjorde.
- Det är lättare att förbättra någon annans idé, än att skapa nytt från noll.
När det gäller den sista punkten
kan vi alla som är med och utvecklar skolan ta ännu mer modell av detta: Även
om jag inte kommer på innovativa och helt nya idéer, kan jag utveckla genom att
prova vad någon annan redan har provat. Modifiera lite, lägg till egna kryddor
och vips har jag något som kanske fungerar för mig och min undervisning.
Om du delar med dig av vad du har
provat, kan andra förbättra din idé. När andra delar med dig, får du idéer att
utveckla – alla vinner.
Och slappna av lite – så kallade
prekrastinerare (som börjar ”för” tidigt) är inte alls de mest kreativa, de är
panikmonster. Prokrastinerarna kanske inte alls får uppgiften gjord, medan
lagom prokrastinering visar sig vara effektivt för kreativiteten och nya
tankar.
En fin start på det nya läsåret!
Tina Kinnunen
Kyrkslätts gymnasium
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti